Tijdens een vorige sessie van de BSAE Masterclass Communitybuilding verraste ik de deelnemers met de vraag wie verwondering als ledenvoordeel vermeld heeft staan. Misschien niet direct een operationeel inzetbaar gegeven, maar toch de moeite om even van dichterbij te bekijken.
Ledenvoordelen
Vanuit een klassieke benadering worden ledenvoordelen gezien als iets wat de organisatie aanbiedt in ruil voor lidgeld. Dat kan over materiële zaken gaan, zoals een nieuwsbrief of magazine, maar ook over minder tastbare dingen zoals informatie en kennis, de lobby om wetgeving gunstig te laten evolueren, korting op producten van partners enzovoorts. Hierbij staat vooral de transactionele relatie tussen organisatie en lid centraal. Voor wat hoort wat. Bij de evaluatie van het nut of belang van het lidmaatschap kan makkelijk een vergelijkende evaluatie uitgevoerd worden van die voordelen.
Uiteraard kijken we ook verder en gaan we ervan uit dat de organisatie niet enkel dat soort zaken levert, maar ook facilitator is van voordelen die ontstaan vanuit de werking zelf. Denk maar aan het leggen van contacten met collega’s tijdens een netwerkevent, de inzichten die groeien tijdens een lerend netwerk of de collectieve aanpak van bepaalde uitdagingen, die voor een individueel lid best lastig zouden zijn. Dat hierdoor ook waarde uit de interactie tussen leden ontstaat is dus mooi meegenomen.
Een ledenorganisatie die zorgvuldig haar leden bedient, zal er op de eerste plaats voor zorgen dat alle – of bij voorkeur toch zoveel mogelijk – leden op dezelfde manier vooruit geholpen worden. Dat maakt het werk van de vereniging efficiënter en makkelijker. Voor de leden kan er echter een perceptie van ‘dat weet ik al’ of ‘daar heb ik niks aan’ ontstaan. Of nog erger: ‘nu weten al mijn concullega’s evenveel als ik’. Leden verlangen dus in toenemende mate dat de organisatie hen op een unieke manier bedient.
Verwondering
Waar past die verwondering dan überhaupt in? Volgens mij is het een belangrijke opdracht van de vereniging om te zorgen dat leden verwonderd blijven worden. Dat ze reageren in de zin van ‘dat wist ik niet’, ‘daar heb ik nog nooit over of aan gedacht’. Met andere woorden dat ze anders naar hun organisatie, beroep, collega’s, sector kijken. En vooral dat ze hierdoor aangezet worden om in dialoog te gaan, met de organisatie maar vooral ook met de andere leden. Op dat moment zullen ze vaststellen dat heel veel zaken genuanceerder zijn dan ze dachten. Dat vanuit de diversiteit van de leden een meerstemmigheid klinkt die hen ook vooruit kan helpen. Wat we dan zien is dat het lid nieuwe inzichten verwerft vanuit die verbinding met andere leden en de organisatie en zo een nieuwe energie ontwikkelt. Dat leidt op zijn beurt tot een grotere betrokkenheid, tot nieuwe acties die zowel persoonlijk als professioneel als waardevol ervaren worden. Een voordeel dat minder vlug koud afgezet moet worden tegen de kostprijs van het lidgeld.
Klinkt dit allemaal wat abstract, kom naar mijn volgende sessie van de masterclass, live in Brussel op 30 mei 2024. Ik neem je mee naar concrete acties – waaronder heel wat laaghangend fruit – om de verbinding tussen je leden, maar vooral de perceptie van waarde te vergroten. Het enige wat je moet meebrengen is een open geest om zelf verwonderd te willen worden.
Meer info: https://www.bsae.be/meetings-detail-pagina/218/communitybuilding-(masterclass)
Een gedachte over “Verenigen vanuit verwondering?”