Samens – een nieuwe insteek voor ledenorganisaties

Voor het nieuwe jaar geen lijstjes of grote voorspellingen, maar toch een vernieuwd of minstens bevestigd inzicht inzake ‘community building’ naar aanleiding van enige reflectie tijdens de afgelopen donkere en natte dagen.

Als ik terugkijk naar het verenigingswerk dat ik vorig jaar mocht doen voor heel wat uiteenlopende organisaties, ben ik er des te meer van overtuigd dat we best een alternatief zoeken voor de louter transactionele relatie die het lidmaatschap traditioneel inhoudt. Dus niet enkel lidgeld vragen in ruil voor de klassieke ledenvoordelen.

Dat soort aanbod is voor heel wat organisaties moeilijker en moeilijker als een uniek en exclusief aanbod vast te houden. Informatie, opleidingen, netwerkmogelijkheden… – meer dan voldoende spelers uit zowel profit als non-profit komen in directe concurrentie met het standaardpakket van de vereniging. Komt daar nog bij dat leden toenemend nieuwloops blijken te zijn en dus niet zelden passen voor de klassieke menukaart.

Samens

Wars van verleidelijke communicatie die een unieke ervaring vooropstelt, gaande van exclusieve catering, de meest motiverende motivational speaker, een goodiebag met minstens drie managementboeken die tsundoku-gewijs in de boekenkast verdwijnen en een event-app met businesscards die er nooit meer uit geraken, blijft een waardevol menselijk contact centraal staan. Waarbij waardevol op de eerste plaats inhoudt dat er meer overblijft dan een vluchtige connectie. We willen niet alleen meer van mekaar weten, we willen ook meer met mekaar gaan doen. Ik leen daarom even het woord ‘samens’, wat staat voor samenwerking en menselijkheid.*

Bij uitstek binnen de ledenorganisatie kan een veilige omgeving gecreëerd worden waarbinnen de leden tot waardevolle en menselijke samenwerking kunnen komen. Indien er een cultuur van wederzijds vertrouwen is gegroeid, waarbij professionele naijver en concurrentie overstegen kunnen worden, krijgt empowerment alle kansen, en kunnen de leden hun eigen beperkingen overstijgen. We zien dit vooral in lerende netwerken met leden die elkaar frequent zien, maar ook in ad hoc samengestelde groepen die door de hoge sense of urgency bijna gedwongen worden om hun beste beentje voor te zetten om samen een doel te bereiken. Als de organisatie er dan ook nog in slaagt om dermate te faciliteren dat wat binnen de groep wordt ontwikkeld vertaald kan worden naar de andere leden en de organisatie op zich, is dit een driedubbele win voor alle partijen.

Bijzonder hieraan is dat de vereniging op zich dan veel meer een plek van “ont-moeting” wordt, waarbij minder moet, maar meer kan. Dit soort binding krijg je niet voor elkaar door louter transactionele diensten uit te rollen. Het is zaak om aan de juiste knoppen te draaien, maar belangrijker dan het via structuur op te dringen, wordt er best ingezet op een veelheid van kleine dingen die zuurstof brengen doorheen alle geledingen van de organisatie.

Op 23 januari 2024 verzorg ik binnen de BSAE Academy opnieuw een masterclass rond Community Building in Brussel. Ik ga graag verder in op onder meer deze bedenkingen. Meer info op https://www.bsae.be/meetings-detail-pagina/212/communitybuilding-(masterclass)

* * *

* Samens wordt door de organisatie Re-Story als typerend gezien voor de transitie die zij voorstaan. Meer hierover op: https://www.re-story.be/nl/stories/2022/samens-woord-van-het-jaar-2022

2 gedachten over “Samens – een nieuwe insteek voor ledenorganisaties

  1. Dag Marc,

    Wij schrijven ieder jaar een nieuwjaarsbrief aan onze leden.
    Ik wilde even melden dat ik me geinspireerd heb op jouw visie.
    Ik heb een aantal zinnen – aangepast – meegenomen in mijn verhaal.
    Ik kijk al uit naar de master class hierover.

    Groetjes,

    Veerle Fincken

    Like

Plaats een reactie