Dat professionals gedoemd zijn tot levenslang leren hoeft geen betoog. Het is dan ook niet verwonderlijk dat verenigingen of community’s van professionals inzetten op het aanbieden van opleiding en training. In sommige gevallen worden ze daarbij geholpen omdat die permanente vorming ook wettelijk verplicht gemaakt werd. Veelal is het echter levensnoodzakelijk om ‘mee te kunnen’ met de job.
Waar verenigingen vroeger deze vorming eerder als een afzonderlijke activiteit beschouwden – heel wat organisaties hebben die activiteit in afzonderlijke instituten, academies, vormingscentra ondergebracht – zien we twee belangrijke evoluties.
Member Experience
Een opleiding volgen is niet langer een dag doorbrengen in een schools lokaal en luisteren naar de expert vooraan. Deelnemers willen actief mee kunnen werken en denken. Ze willen hun persoonlijk verhaal kwijt, en vooral naar huis gaan met een antwoord op hun vragen.
Uitwisseling van ervaringen met collega’s staat meer dan ooit centraal – het biedt niet alleen de mogelijkheid om inzichten en kennis aan de praktijk af te toetsen, nu en dan ontstaat een verwarmend louterend effect doordat iedereen met dezelfde uitdagingen blijkt te kampen.
Dat de locatie bovendien makkelijk bereikbaar moet zijn, het er ook wat anders mag uitzien en dat de lunch meer is dan een broodje kaas, is minstens even belangrijk geworden.
Kortom, het lid zoekt een aangename ‘experience’. Laat dat nu net een mooie opportuniteit zijn voor de vereniging om unieke ledenbinding te creëren.
Buiten de comfortzone
Een andere evolutie is de toenemende interesse van de professionals om eens uit hun comfortzone gehaald te worden. Inspiratiesessies, toekomstcongressen en workshops zijn niet meer weg te denken uit het aanbod. Maar er is meer aan de hand.
Professionals moet voorbij hun vak durven kijken. Inzicht in en kennis van de omgeving waarin ze opereren is van cruciaal belang geworden. Daarbij moet de professional op zoek naar ‘verbinding’ met andere domeinen, maar ook met andere professionals.
Dat vertaalt zich in de praktijk in de organisatie van opleidingen die de leden niet onmiddellijk verwachten. Een opleiding organiseren over ‘freelancen’ in de milieusector trekt andere leden aan dan een masterclass afvalwaterzuivering. Het voordeel is ook dat je zo weer andere clusters van leden bijeenkrijgt die zich binnen de organisatie aan mekaar binden.
Case: BSAE Academy
BSAE, de vereniging van verenigingsprofessionals, heeft dat ook begrepen. De pas opgestarte Academy brengt een mix van workshops, masterclasses, inspiratiemomenten en congressen (in binnen- en buitenland). Heel belangrijk is de omkadering vanuit de organisatie om te zorgen dat er naast interactie en uitwisseling van ervaringen tijd en ruimte is om mekaar te ontmoeten. Maar ook dat er achteraf opvolging kan gebeuren, en dat leden met mekaar in contact gebracht worden.
Uiteraard blijven ‘topic’ en spreker belangrijk, maar het is mooi te zien dat de toegevoegde waarde van de community in zijn geheel veel groter is – en vooral snel groeit – dan de waarde die de afzonderlijke deelnemers naar huis mee nemen.
De volgende sessie van de BSAE Academy gaat over Communicatie binnen ledenverenigingen en vindt plaats op 19 februari in Brussel. Wil je de ‘vibe’ van een lerende community ervaren, dan moet je daarheen !
Meer info op http://www.bsae.be/event/19
Een gedachte over “De lerende community – meer dan een opleiding volgen !”