Ledenbinding heeft te maken met veel essentiëlere zaken dan dit. Zie de vergelijkende tabel tussen een koud netwerk en een warme community*.
Netwerk | Community |
Experience | Purpose |
Connecting | Belonging |
Knowledge | Empowerment |
Kwantiteit | Kwaliteit |
Zelforganiserend | Bewust faciliterend organiseren |
Opportuniteit van voordelen/ diensten (what’s in it for me?) | Solidariteit/collectiveren (zorgen voor alle leden – what’s in it for us?) |
Geen lidgeld (evt. pay-as-you-go) | Lidgeld (in ruil voor diensten en ontzorging ) |
Stand alone | Deel van groter geheel (biotoop) |
Zichzelf uitvlakkend | Innoverend |
Output | Outcome |
Ledenbinding in een community is dus een permanent aandachtspunt en moet vanuit verschillende mechanismen en processen tegelijk bekeken worden.
Zo is er essentieel aandacht nodig voor onder meer:
- De rol die een lid kan spelen. In veel gevallen weet een lid onvoldoende op welke manier hij door een actievere rol te spelen binnen de community er ook meer voordeel uit kan halen. Je zou het kunnen vergelijken met de consument die ofwel kiest wat er in de etalage ligt, of de consument die mee in de keuken kijkt hoe iets tot stand kan komen dat hem echt past. Onderzoek wijst uit dat het lid in veel gevallen niet weet wat de organisatie echt voor hem kan betekenen.
- De flexibiliteit van de organisatie om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Besluitvorming loopt bij veel organisatie stroperig – business as usual primeert boven de moed om harde beslissingen te nemen als acties, voordelen, programma’s niet het gewenste resultaat opleveren. Om die redenen moet er nagedacht worden over andere mechanismen, zoals het inzetten van de kracht van de leden, het omturnen van leden tot ambassadeurs (dit is niet enkel de plicht en het voorrecht van de bestuurders) en het realiseren van collectieve verbinding. De “what’s in it for me” mag er best wezen, maar finaal wil je als organisatie net iets meer bereiken met de groep (= de collectieve ambitie).
- De daadwerkelijke impact van wat de organisatie doet, zowel wat de individuele invulling van ledenbehoeften betreft, als de collectieve impact van bijvoorbeeld de belangenbehartiging of lobby. Het zijn belangrijke leidmotieven voor leden, maar in de praktijk merk je dat de communicatie naar en participatie van de leden stiefmoederlijk behandeld wordt.µ
*De volledige vergelijking en hoe dit allemaal in de praktijk in zijn werk gaat bij een community, kan je vernemen tijdens mijn volledig herwerkte Masterclass Ledenbinding die ik voor BSAE verzorg op 20 november 2017 – meer info.