Naar aanleiding van de BSAE Masterclass over Lobby en Public Affairs voor beroepsverenigingen, federaties en sectororganisaties heb ik wil alvast even mijn gedachten op een rijtje of beter in een tabel gezet over hoe ledenorganisaties het ook kunnen aanpakken. Met als rode draad het inzetten van de collectieve kracht en intelligentie van de leden:
Old school ‘lobby’ | Moderne belangenbehartiging | |
Aanleiding | Reactief, reageren op vervelende ontwikkelingen | Proactief (vanuit permanente monitoring vóór zijn) |
Organisatorisch | On going – we zijn er permanent mee bezig | Strategisch strak uitgezet: aanpak, middelen, verwachte resultaten.1 |
Door wie | Geïsoleerde aanpak door secretariaat /bestuur of lobbyisten | Ook inzetten van alle leden, bij voorkeur zelfs ook andere stakeholders (collectieve kritische massa) |
Basis | Geschiedenis/Macht | Autoriteit/meritocratie |
Doel | Aligneren van standpunten Beïnvloeding is veranderen |
Verzilveren van gemeenschappelijke belangen – Beïnvloeding is overtuigen |
Doelgroep | Gefocust op beperkte groep, nl. ‘decision-makers’ | Breed netwerk > alle mogelijke ‘influencers’ |
Resultaat | Compromis (niemand is tegen) | Win-win (iedereen is voor) |
Toon | Negatieve insteek > situatie moet verbeteren, oplossing ligt bij de ander Polariserend (zwart-wit) |
Positief verhaal > situatie kan nog beter, en wij helpen mee met de oplossing2 Sympathie/empathie (genuanceerd) |
Communicatie | Eenrichtingsverkeer, zenden | Wederkerig, interactief en sociaal |
Content | Memoranda, nota’s, studies en rapporten | Cases, testimonials, infographics, gecontextualiseerde facts & figures |
Boodschap | Aangepast aan ontvanger (‘verdeel en heers’) |
Uniform en helder – een ‘elevator pitch’3 |
Rapportage naar de leden | Synthetisch: enkel het resultaat (bovendien meestal enkel indien succesvol) | Transparantie over én het proces én het resultaat (zowel successen als tegenslagen) |
Outcome | Eerder gericht op belangen van individuele leden | Gericht op het oplossen van maatschappelijke uitdagingen |
Uitstraling | Protectionistische vereniging | Voorloper, vooruitziend en dynamisch |
1 “Advocacy in and of itself is merely an activity. And until any activity delivers a result, it necessarily drains resources without creating value. Advocacy must be defined as a measurable objective, not as an ongoing activity.” (Omer Soker)
2 “Succesvolle lobby is niet de andere met uw probleem opzadelen, maar een oplossing aanreiken, waar die ook nog mee kan scoren.” (Leo Neels)
3 Een lid zit toevallig met de minister in de lift en die vraagt: “Hoe gaat het eigenlijk met jullie vereniging? Waar strijden jullie momenteel voor?” Het antwoord moet door alle leden hetzelfde zijn!
* * * * *
Bronnen (o.m.):
- I. Pouwels, Vereniging 3.0 – Belangenbehartiging 3.0
- R. Cialdini, Influence: the Psychology of Persuasion
- O. Soker, The Future of Associations
- R. Fisher, W. Ury & B. Patton, Excellent Onderhandelen
- K. Tieleman en M. Buelens, Onderhandelen
- M. Wesselink en R. Paul, Handboek Strategisch Omgevingsmanagement
- K. Joos, Lobbyen, Invloed, inzicht, impact
Tof! En waar!
Ik beveel je uiteraard de lectuur van mijn boek over lobbyen aan 🙂
Groeten!
Karel
LikeLike
Was wellicht mijn eerste boek over lobby dat ik gelezen heb . Ik zet hem er graag bij als inspiratiebron.
LikeLike