Old school lobby vs. moderne belangenbehartiging – een reflectiekader

Naar aanleiding van de BSAE Masterclass over Lobby en Public Affairs voor beroepsverenigingen, federaties en sectororganisaties heb ik wil alvast even mijn gedachten op een rijtje of beter in een tabel gezet over hoe ledenorganisaties het ook kunnen aanpakken. Met als rode draad het inzetten van de collectieve kracht en intelligentie van de leden:

Old school ‘lobby’ Moderne belangenbehartiging
Aanleiding Reactief, reageren op vervelende ontwikkelingen Proactief (vanuit permanente monitoring vóór zijn)
Organisatorisch On going – we zijn er permanent mee bezig Strategisch strak uitgezet: aanpak, middelen, verwachte resultaten.1
Door wie Geïsoleerde aanpak door secretariaat /bestuur of lobbyisten Ook inzetten van alle leden, bij voorkeur zelfs ook andere stakeholders (collectieve kritische massa)
Basis Geschiedenis/Macht Autoriteit/meritocratie
Doel Aligneren van standpunten
Beïnvloeding is veranderen
Verzilveren van gemeenschappelijke belangen – Beïnvloeding is overtuigen
Doelgroep Gefocust op beperkte groep, nl. ‘decision-makers’ Breed netwerk > alle mogelijke ‘influencers’
Resultaat Compromis (niemand is tegen) Win-win (iedereen is voor)
Toon Negatieve insteek > situatie moet verbeteren, oplossing ligt bij de ander
Polariserend (zwart-wit)
Positief verhaal  > situatie kan nog beter, en wij helpen mee met de oplossing2
Sympathie/empathie (genuanceerd)
Communicatie Eenrichtingsverkeer, zenden Wederkerig, interactief en sociaal
Content Memoranda, nota’s, studies en rapporten Cases, testimonials, infographics, gecontextualiseerde facts & figures
Boodschap Aangepast aan ontvanger
(‘verdeel en heers’)
Uniform en helder – een ‘elevator pitch’3
Rapportage naar de leden Synthetisch: enkel het resultaat (bovendien meestal enkel indien succesvol) Transparantie over én het proces én het resultaat (zowel successen als tegenslagen)
Outcome Eerder gericht op belangen van individuele leden Gericht op het oplossen van maatschappelijke uitdagingen
Uitstraling Protectionistische vereniging Voorloper, vooruitziend en dynamisch

1 “Advocacy in and of itself is merely an activity. And until any activity delivers a result, it necessarily drains resources without creating value. Advocacy must be defined as a measurable objective, not as an ongoing activity.” (Omer Soker)

2 “Succesvolle lobby is niet de andere met uw probleem opzadelen, maar een oplossing aanreiken, waar die ook nog mee kan scoren.” (Leo Neels)

3 Een lid zit toevallig met de minister in de lift en die vraagt: “Hoe gaat het eigenlijk met jullie vereniging? Waar strijden jullie momenteel voor?” Het antwoord moet door alle leden hetzelfde zijn!

*  *  *  *  *

Bronnen (o.m.):

  • I. Pouwels, Vereniging 3.0 – Belangenbehartiging 3.0
  • R. Cialdini, Influence: the Psychology of Persuasion
  • O. Soker, The Future of Associations
  • R. Fisher, W. Ury & B. Patton, Excellent Onderhandelen
  • K. Tieleman en M. Buelens, Onderhandelen
  • M. Wesselink en R. Paul, Handboek Strategisch Omgevingsmanagement
  • K. Joos, Lobbyen, Invloed, inzicht, impact

 

4 gedachten over “Old school lobby vs. moderne belangenbehartiging – een reflectiekader

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s