Ik las onlangs een mooie samenvatting van de ledenbindingsuitdaging: ‘let members come for the me but make sure they stay for the we’. Om de balans te vinden tussen de ‘What’s in it for me?’ en de ‘What’s in it for us?’ is het belangrijk om in te zien dat er twee uitdagingen een rol spelen: hoe we naar mekaar kijken (perceptie) en hoe we met mekaar op een constructieve manier samenwerken om tot echte ‘waarde’ te komen (expeditie).
Dat is mijn (voorlopige) conclusie na bijna 10 jaar bezig te zijn met het vraagstuk hoe als organisatie sterke ledenbinding te realiseren. Het is geen eenvoudige oefening en menig deelnemer aan mijn sessies over ledenbinding zullen deels ontgoocheld geweest zijn bij het vaststellen dat er niet één gouden tip is. Het is een kwestie van veel zaken tegelijk en continu te doen. En ook om te volharden, want heel wat zaken vallen pas later in de plooi of vormen samen met andere acties dan toch een mooie puzzel.
Hieronder vindt u in elk geval het model waarbij ik ervan uit ga dat de leden en de organisatie anders tegen de dingen aan kijken (perceptie), maar ook dat we niet zozeer op zoek moeten gaan naar binding tussen het lid en de organisatie maar vooral tussen de leden onderling. Dit gebeurt bij voorkeur binnen trajecten die ik Expedities noem. In een vorig artikel vind je meer in detail hoe dit in zijn werk gaat: https://marcmestdagh.be/2018/05/28/maak-van-elke-commissie-werkgroep-of-taskforce-een-boeiende-expeditie/
Wil je samen met mij dit proberen vertalen naar jouw organisatie, neem dan zeker deel aan mijn BSAE masterclass van 12 februari (meer info: http://bsae.be/event/74).
Toelichting bij het schema
- PERCEPTIE
Het lid en de organisatie kijken elk op een andere manier naar het lidmaatschap. - Onbekende (blinde vlek)
Leden weten niet wat ze niet weten. Leden moeten geleerd worden lid te zijn. - Andere providers/organisaties
Leden brengen kennis en ervaring uit andere lidmaatschappen en ‘realiteiten’ mee. - Services en transactionele voordelen
Direct tastbare voordelen en services halen leden binnen. Maar als we van leden klanten maken, zullen ze makkelijk van leverancier veranderen. - Ledenvoordelen ‘value’
Collectieve verbinding leidt tot waardevolle ledenvoordelen die ervoor zorgen dat leden echt geholpen worden, maar vooral dat ze lid blijven. - De faciliterende organisatie (Raad van Bestuur)
Het intrinsieke doel van de organisatie is niet gelijk aan de Collectieve Ambitie van de leden. De organisatie moet professioneel en wendbaar zijn, het organiseren van de organisatie beperkt. De bestuurders bekijken de organisatie ook vanuit een preferente, maar tegelijk andere bril. - Toekomst (onbekende)
De organisatie moet oog hebben voor en werken aan de toekomst van de leden.
De organisatie brengt leden waar ze nog niet weten dat ze moeten zijn. - Verbreden (samenwerken-lobby)
Verbreden betekent samenwerken, ook als dat moeilijk loopt en er gelobbyd moet worden. In beide gevallen spelen de leden een centrale rol in het proces. - Verbinden ifv ‘value’
Verbinden van leden met de organisatie, maar vooral met mekaar creëert unieke waarde die direct gelinkt kan worden als uitvoering van de collectieve ambitie van de leden. - EXPEDITIE
Valorisatie ontstaat door in te zetten op Expedities met leden. De reis is hierbij soms belangrijker dan de bestemming. Deze verbindende aanpak is cruciaal om duurzaam en relevant te blijven.
* * *
Blijf op de hoogte van inzichten door deze blog te volgen – u kan zich aanmelden in de rechterkolom. U krijgt dan een email als ik een nieuw artikel publiceer (2-tal per maand).
Een gedachte over “Ledenbinding: over perceptie en expeditie”