Veel ledenorganisaties leven van fysieke meetings: de bestuursvergadering, werkgroepen en task forces, opleidingen, events en congressen, enzovoort. Bovendien verwachten heel wat leden ook nu en dan eens persoonlijk op de koffie te kunnen komen om hun uitdaging te bespreken. Dat dit nu niet mogelijk is, mag niet leiden tot een verminderde inzet van de organisaties om leden te ondersteunen en te helpen. Als de gezondheidscrisis voorbij is volgt hoe dan ook een sociaal-economische uitdaging, en daar zullen ledenorganisaties, of het nu federaties, sectororganisaties, beroepsverenigingen of andere zijn, een essentiële rol moeten spelen om het weefsel tussen leden, professionals, bedrijven, actoren te bestendigen. Samengevat: we zullen allen de rug moeten rechten. Een sterke aanpak inzake ledenbinding is daarbij primordiaal.
In de praktijk
Net nu ik mijn masterclass* interactiever en met live visuele interventies wou doen, geflankeerd door een heus werkboek voor de deelnemers van meer dan 50 pagina’s met tussen de gebruikte slides extra informatie, longreads, referenties enzovoort, moet ik even schakelen naar een virtueel format. Maar dat maakt het zeker niet minder interactief of verbindend. Het is op heel korte tijd duidelijk geworden dat een webinar veel meer is dan iemand die aan de andere kant van de laptop een ‘plenaire’ en anonieme uiteenzetting brengt.
Nieuw format van ledenbinding
We hebben de afgelopen weken trouwens ook gemerkt dat het organiseren van korte, relatief informele meet-ups met leden in veel verenigingen heel wat bijval kent. Dikwijls om over de impact van COVID-19 te spreken, maar zeker ook om op een andere manier met mekaar kennis te maken en informatie uit te wisselen. Uiteraard tegelijkertijd een uitgelezen moment om als organisatie informatie te delen, maar ook om te capteren wat leeft bij de leden. Als ik één nieuwe best practice° toevoeg aan mijn opleiding ledenbinding is het wel dit format.
Oud goud
In afwachting van betere tijden heb ik alvast ook mijn boekje Gold Member een opfrisbeurt gegeven. Het bevat 20 uitdagingen van (leden-)organisaties om een sterke en warme community uit te bouwen. Er werden ook 60 tips voor leden opgenomen. Op die manier kan je als verenigingsprofessional de leden helpen om meer uit hun lidmaatschap te halen. De tips werden vanuit het oogpunt van het lid geformuleerd. Je kan de PDF hier downloaden: https://2mpowering.files.wordpress.com/2020/03/goldmember2020.pdf
* * *
* Wil je meer vernemen over ledenbinding, en ook in interactie gaan met collega’s, dan kan ik je zeker nog mijn masterclass op 23 april aanbevelen. Er zijn nog enkele plaatsen vrij – en je hoeft helemaal niet ver te rijden. Meer informatie en inschrijven op: https://bsae.be/event/106
° BSAE stelt een databank ter beschikking met meer dan 100 cases van hoe verenigingsprofessionals communiceren naar leden en acties opnemen: https://www.notion.so/fc4225f60a114335a39c85263991174c?v=fc3c0282d4984d6cb1e43a4d8f72b635
* * *
Blijf op de hoogte van inzichten door deze blog te volgen – je kan je aanmelden in de rechterkolom. Je krijgt dan een email als ik een nieuw artikel publiceer (2-tal per maand).
(MM, 09/04/2020)