Peter Staal voelt zich als zelfstandige communitymanager veel meer dan iemand die met social media bezig is. Hij is “afwisselend ambassadeur, adviseur, projectmanager, strateeg, amateur-psycholoog en informeel leider.” In zijn LinkedIn-post* maakt hij een interessante bedenking over de benaming en perceptie van communitymanager, o.m. over het gebruik van het woord ‘manager’.
“Grammaticaal klopt de term communitymanager ook niet. Er is geen community die zich echt laat ‘managen’. Als communitymanager zorg je ervoor dat alle randvoorwaarden voor succes op hun plaats staan: een goed communityconcept, enthousiaste ambassadeurs, een strategisch plan, promotie, training en vrijwilligers die ‘erin’ geloven en je vanuit hun intrinsieke motivatie willen helpen. Wat er daarna gebeurt – organische groei – is nooit helemaal te voorspellen en te controleren. De invloed die je erop kunt uitoefenen is vooral indirect, door aan de knoppen van eerdergenoemde randvoorwaarden te draaien. Laatst kwam ik iemand tegen die zich community coach noemde.”
Een terechte analyse, die overigens van toepassing is op veel professionals die zich om een of andere reden zo noemen (marketingmanager, salesmanager, verenigingsmanager,…). En dat terwijl zij zich net grotendeels moeten bezig houden met het verkennen van nieuwe zaken. Is Business Development Manager geen mooi voorbeeld van een oxymoron ?
*Bron: https://www.linkedin.com/pulse/waarom-communitymanager-zon-ongelukkige-titel-peter-staal
Zie ook mijn artikel over de Business Developer (niet BD Manager) van mei 2016